lutego 14, 2015

Ewentualnie i tak


"Wśród morza ewentualności: tego, co potrzebne, mniej potrzebne i zbyteczne, tego, co przyjemne, a pożyteczne, tego, co szkodliwe, bardziej szkodliwe, a smakowite, tego, co opłacalne, bardziej opłacalne, a krzywdzące drugiego człowieka, tego, co prawdziwe, mniej prawdziwe, kłamliwe, ale dające korzyści. Nie zgubić się w tym gąszczu ani nie rozstrzygać fałszywie. Nie zgubić się ani na chwilę, ani na miesiąc, ani na całe życie. Umieć wrócić, gdy się pobłądzi. Umieć odkryć błąd, przyznać się do tego, że się było nieuczciwym, brutalnym, egoistycznym, że się skrzywdziło drugiego człowieka. Potrzeba drugiego człowieka , który pomoże, ostrzeże, upomni w imię dobra, życzliwości. Potrzeba drugiego człowieka, który uratuje od rozpaczy. Potrzeba człowieka wiernego, który nie zdradzi nie odejdzie, nie opuści, nie zdarzy się czas próby, niepowodzeń, klęsk, katastrof życiowych, gdy wszyscy się odsuną, potępią, zapomną, który pocieszy, podeprze, poda rękę, pozwoli uwierzyć siebie, przyniesie nadzieję i radość. Bo miłość to bycie do dyspozycji, to gotowość do tego, by usłużyć, pomóc, przydać się, zaopiekować się. To chęć, by być potrzebnym. Czas jest zawsze tym egzaminatorem, przed którym nie ostanie się żadna złuda, zaślepienie". 

Mieczysław Maliński



Wszystkim moim Czytelnikom życzę miłego świętowania z ukochaną osobą
kolejnej rocznicy powstania Armii Krajowej (14 luty 1942r.)


50 komentarzy:

  1. Trochę nietypowo, ale mnie zaciekawiło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się spodobał cytat, dlatego postanowiłam, że nie mogę się nim nie-podzielić :)

      Usuń
  2. Piękne słowa, bardzo głębokie :)
    To z jakieś książki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś będąc w ogromnej depresji przeszukiwałam internet w celu znalezienia jakiegoś ,,motywującego motto''. To przeczytałam i musiałam się nim podzielić :)

      Usuń
    2. Na mnie zadziałał ks. Twardowski i jego słynna metafora z oknem :)

      Usuń
    3. Chyba jej nie znam :o

      Usuń
    4. "Nie płacz w liście
      nie pisz że los ciebie kopnął
      nie ma sytuacji na ziemi bez wyjścia
      kiedy Bóg drzwi zamyka --- to otwiera okno
      odetchnij popatrz
      spadają z obłoków
      małe wielkie nieszczęścia potrzebne do szczęścia
      a od zwykłych rzeczy naucz się spokoju
      i zapomnij że jesteś gdy mówisz że kochasz" :)

      Usuń
    5. Piękne. Chętnie je skradnę do swojego pamiętnika :)

      Usuń
    6. A ja kradnę Twój znaleziony :) chociaż długi strasznie :p

      Usuń
    7. Jest długi i można się w nim pogubić, aczkolwiek jest prawdziwy :)

      Usuń
  3. Przepiękne słowa. Z jakiej książki zaczerpnięte? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znalazłam w sieci. To słowa księdza o czym nie wspomniałam przy nazwisku Malińskiego.

      Usuń
  4. Jednak człowiek to człowiek i czasem musi się pogubić, popełnić błąd. Chociaż fakt: sztuką jest żyć tak jak w cytacie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem usprawiedliwiamy się tym, że popełniamy błędy, bo jesteśmy tylko ludźmi. Sztuką jest nauczyc się tak żyć, by mając świadomość tych błędów, nie powtarzac ich. Wchodzenie dwa razy do tej samej rzeki, bla bla bla...

      Usuń
    2. Dokładnie. Ale czy życie bez błędów nie byłoby zbyt nudne? :P

      Usuń
    3. Życie bez błędów byłoby jak związek bez kłótni. Zawsze we wszystkim potrzeba odrobiny goryczy, by nie porzygać się tęczą, jak to się mówi.

      Usuń
    4. Dokładnie tak ;p Gdybyśmy nie wiedzieli jak smakuje gorzkie to byśmy nie wiedzieli że słodkie to słodkie ;p

      Usuń
    5. I podobnie- gdybyśmy ciągle robili dobre rzeczy, nie wiedzielibyśmy, że one są dobre. Zawsze musza istnieć dwie skrajne strony, żeby nawzajem się wykluczając, sprawiały, że poznamy dwa końce każdego kija.

      Usuń
    6. To sprawia, że w każdej sytuacji są tzw. dwie strony medalu.

      Usuń
  5. Dobrze ujęte. Nie zapominajmy, że 14 dzień lutego to również święto.... epileptyków ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to mówią ,,dla każdego coś dobrego''. Mnie jest bliżej do świętowania rocznicy AK niż Walentynek samych w sobie. Smutne życie :)

      Usuń
    2. Mi jakoś też dziwnie daleko do świętowania walentynek.... zwłaszcza w tym roku.

      Usuń
    3. Mnie także, spokojnie :)

      Usuń
  6. muszę przyznać, że bardzo interesujący ten cytat. a zdjęcia mega :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak fajnie czytało się ten cytat :) Nie ma w nim ani jednego zbędnego słowa, które mąciłoby wymowę całokształtu :) a zdanie na końcu mnie powaliło :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam podobnie. Jak czytałam go pierwszy raz, wielokrotnie musiałam zaczytywac się w nim od nowa, by posklejać w całośc to, co autor chciał przekazać swoim odbiorcom. Ale tylko w całości ma on sens.

      Usuń
  8. A ja powiem po swojemu, czasem- zgubić się i właśnie odnaleźć to, co ukryte przy wyznaczonych szlakach. I powiem potrzeba drugiego człowieka, choć wszystko i tak mamy w sobie, ale to drugi człowiek nieraz potrafi to wydobyć. Ale...piękne słowa. Może przy okazji takich dni, takie słowa lepiej się jednak rozumie czasem? Tak mnie to nieraz zastanawia:)
    A o powstaniu AK nie wiedziałam, że to ten dzień. No proszę, czego to się jeszcze nauczę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby człowiek nigdy się nie pogubił na tej ,,ścieżce życia'' to zapewne teraz nie umiałby odróżniać dobra od zła, nie wiedziałby czy to, co robi jest słuszne, czy nie. Własnie dlatego tak ważne jest uczenie się na błędach nie tylko swoich, ale też innych ludzi ;)
      Takie słowa często rozumie się w odniesieniu do samego siebie. Szukamy powiązań z własnym życiem, czy są tam podobieństwa i tak dalej.

      Usuń
    2. Dokładnie. Czasem właśnie zgubić się- pozwala odnaleźć, jakkolwiek to dziwnie nie brzmi. Czasem zwątpienie pozwala odnaleźć najważniejsze pytania, a właśnie nie odpowiedzi, a pytania pozwalają naprawdę zrozumieć, choć wydaje się to nieraz paradoksem:) I owszem, ale swoje ponoć najlepiej zapamiętujemy:)
      Pewnie że tak. Na większość rzeczy przecież w ogóle patrzymy przez swój przymat no nie?

      Usuń
    3. Każdy musi się zgubić, by potem się odnaleźc. A i masz rację, ciągle poszukujemy jakiegoś wzorca, ideału. Sami chcielibyśmy nim poniekąd być.

      Usuń
  9. Takie piękne prawdziwe. Mega mi się podoba. I serio jest tak ułożone, wszystko ujęte, że nie mogę się z nim nie zgodzić, chociaż minimalnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się je czyta i myśli o swoim życiu, można odnaleźć wiele podobieństw i sytuacji, które się zgadzają.

      Usuń
    2. Pewnie tak, chociaż ja raczej ich nie rozpatruję w tej kategorii.

      Usuń
    3. Wszystko zależy od Ciebie samej.

      Usuń
  10. Cudowny cytat! Już robię kopiuj i wklej, aby nie zapomnieć o nim :)

    OdpowiedzUsuń
  11. "Umieć wrócić, gdy się pobłądzi." - chyba jedna z najtrudniejszych rzeczy do wykonania, bo jak już człowiek zgubi drogę to nawet nie wie od czego zacząć. Ale słowa wyjątkowo piękne :)
    To Twoje zdjęcia? Są magiczne!

    http://dziennik-miedzymiastowy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Błądzimy by się nauczyć tego nie robić. Zdjęcia niestety nie sa moje, aczkolwiek tak samo mnie oczarowały :)

      Usuń
  12. To jest tak jakby się chciało szukać idealnego człowieka, na którego można liczyć w każdej sekundzie życia. Przecież to bajka,dodatkowo bardzo surrealistyczna. Mam przyjaciół którzy mi pomagają i są moją podporą, mam także chłopaka, którego kocham i który mnie wspiera i pomaga. Ale wiara w to, że na tym świecie są ludzie, którzy będą ci pomagać w każdej sprawie jest trochę pozbawiona sensu. Wiadomo, każdy w coś wierzy, ale powinno się marzyć nie o ludziach, którzy są idealni, będą pocieszać, podawać rękę i przytulać w każdych złych momentach. Powinno się marzyć o ludziach, którzy mają wady i swoje słabości, ale potrafią pomagać drugiej osobie być dobrym człowiekiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciągle mamy w głowie pewien obraz. Obraz idealnego człowieka. Jakieś jego ramy i standardy. Szukając przyjaciela chcemy w nim znaleźć kogoś, kogo nasz umysł sobie wypracował. Szukamy w nim tych cech, których pożądamy nie zastanawiając się, że każdy jest inny, co znaczy wyjątkowy i nigdy w pełni nie sprosta naszym ,,oczekiwaniom''.

      Usuń

Moje wpisy na tym blogu to nic innego jak efekt rozważań i rozmyślań na dane tematy. Cieszę się, kiedy inni czytelnicy dzielą się ze mną swoimi spostrzeżeniami, uwagami i doświadczeniami oraz gdy mogę z nimi dyskutować zarówno o banalnych jak i poważniejszych kwestiach, dlatego bardzo ucieszy mnie, jeśli zostawisz po sobie ślad :)